Geoblog.pl    zbigniewbalke    Podróże    Portugalia 2013    Porto - kolebka wina Porto

Porto - kolebka wina Porto

Portugal
Portugal, Porto

Komunikacja w Lizbonie mimo ze miasto lezy na wzgorzach jest rozwiazana przez metro. Z hostelu do stacji Intendente 150 metrow, 2 przystanki zielona linia, 7 przystankow niebieska - do Ogrodu Zoologicznego - i w kilkanascie minut jestesmy na dworcu autobusowym. Bilety na trase Lizbona - Porto ok 360 km - 20 EUR. Troche drogo. Bilet na Polski Bus Lodz - Gdansk ta sama odleglosc 25 - 45 PLN. Zawsze wszystkich przekonuje ze Polska to tani kraj. Tylko ze tu trase ta pokonalismy w 3,5
godziny.
Mamy tylko jeden przystanek w Fatimie. Iwona ostrzy sobie zeby na krotka przerwe w Fatimie w drodze powrotnej. Tym bardziej ze w tym czasie odbywa sie doroczna pielgrzymka - 12 - 13.10. Odpuscila troche jak dowiedziala sie ze tradycja jest pokonanie ostatniego odcinka z Placu do Swiatyni Objawienia na kolanach.

Porto 3.10
Ze stacji autobusowej do naszego hostelu to ok 2 km, w tym ok 1,5 km zejscia i 0,5 km podejscia stroma ulica.
Jestesmy zachwyceni naszym Braganca Hostel. Widny, nieduzy pokoj z widokiem na pobliska wieze koscielna Torre dos Clérigos - najwyzszej wiezy koscielnej Portugali [75 metr]. Stad rozciaga sie widok na panorame miasta. Stanowi tez dla nas punkt orientacyjny jak wrocic do hostelu.
W hostelu mamy dostep do kuchni wyposazonej w lodowke, mikrofale i naczynia niezbedne do kucharzenia.
Dla gosci hostelu wystawione sa 4 rodzaje wina Porto i orzeszki ziemne, kawa, herbata Najciekawsze miejsca i budowle;
- Koscioly Igreja das Carmelitas i Igreja do Carmo wybudowano w XVII i XVIII wieku niewiadomo dlaczego obok siebie. Owczesne prawo zabranialo kosciolom miec wspolna sciane. Wybudowano je w odleglosci 1 metra od siebie. Przestrzen ta zabudowano fasada z oknami i wejsciem i tak powstal nawezszy budynek swiata. Mieszkal tam zarzadzajacy kosciolami.
Na wystroj oltarzy Igreja das Carmelitas zuzyto ponad 200 kg zlota. Pycha, przepych jest moim zdaniem najwieksza wada kosciola oprocz oczywiscie inkwizycji.
Portugalia jest najbardziej katolickim krajem Europy, wiec i w Porto jest niezliczona ilosc kosciolow. Wiekszosc z nich elewacje maja wylozona niebieskimi plytkami ceramicznymi przedstawiace sceny rodzajiwe. Zastanawiam sie nad technika wykonania zdobien. Pewnie najpierw trzeba bylo wykonac projekt, naniesc go na ulozone surowe plytki potem szkliwic i wypalic. Sceny te maja powierzchnie wielkosci kilkunastu - kilkudziesieciu metrow kwadratowych.
- Katedra Se wraz z klasztorem pochodzaca z XII - XII wieku jako jedna z niewielu zbudowana jest z ciosow kamiennych w stylu obronnym. Stad rozposciera sie widok na polozona w dole nad rzeka najciekawsza dzielnica Porto Ribeire.
Polozona na zboczu jest platanina sredniowiecznych uliczek i malych placykow. W oknach, na poreczach balkonow powiewa suszaca sie bielizna. Stad tez jest najlepszy widok Ponte de Dom Luis. Konstrukcja mostu wykonan ze stali przypomina wieze Eiffla. Zbudowal go uczen Eiffla. Posiada dwa pomosty komunikacyjne. Jeden tuz nad lustrem wody, drugi 50 m wyzej spina oba wysokie skarpy rzeki Duoro
- Avenida dos Aliados, szeroka na ponad 100 m reprezantacyjna aleja. Dwa pasy ruchu, posroku szeroki deptak obsadzony drzewami. Zamkniety od polnocnej strony okazalym budynkiem ratusza. Budynek wybudowano niedawno ale w stylu sasiednuch zabytkowych kamienic. Bylo to ulubione nasze miejsce na odpoczynek.
- Piwnice winne Cais de Gaia
Na druga strone Duoro przechodzimy mostem Ponte de Dom Luis I gornym pomostem. Czeka nas tu zejscie nad rzeke 60 m w dol stromymi waskimi uliczkami. Na dole wzdluz nabrzeznego bulwaru zlokalizowane sa piwnice producentow win.
Iwona abstynentka w polowie drogi skreczowala wymawiajac sie bolem kolana . Dolnym pomostem wrocila na sloneczne wybrzeze Ribeiry opalac sie.
Przy glownym bulwarze zlokalizowane sa piwnice wiekszych producentow. Wejscia i degustacja platne 2,5 - 5 EUR.
W bocznej uliczce Sepa Pinto znajduje piwnice Wiese & Krohn.
Wejscie bezplatne. Oprocz mnie jest jeszcze troje anglikow. W holu wita nas przewodnik. Oprowadza nas po piwnicznych korytarzach pelnych beczek malych - lezacych i ogromnych stojacych. Z objasnien zorientowalem sie ze mlode wino sprowadzane jest barkami z winnic lezacych w gorze rzeki. Tutaj lezakuja a nastepnie przed butelkowaniem miksowane sa z winami z ostatnch 5 lat.
Tak ze wino Porto niezaleznie z jakiego pochodzi rocznika smakuje jednakowo. Tak jak szkocka whisky. Cena jego i smak zalezy od dlugosci lezakowania